Barnmat

Idag när vi var på tummen-koll fick vi två presenter med hem. Det ena var en riktigt fin tummen-filt i lammull (bild kommer sen..) och det andra var två kartor med burkmat. Det var Sempers barnmat för bebisar från fyra månader i smakerna palsternacka/potatis och mango, dessutom ekologiska. När jag läste innehållsförteckningen på palsternacka/potatispuren blev jag både glad och ledsen. Den innehåller ju för tusan INGENTING annat än just ekologisk palsternacka och potatis, vatten och rapsolja. Jag som känt mig så duktig som stått här hemma och kokat egna pureér på ekologiska råvaror, pumpat ut mjölk att blanda in och sedan bara tillsatt lite rapsolja och kokspad till rätt konsistens. Vad är det för vits med det då om maten man kan köpa på affärn är lika bra? Samtidigt så är det ju såklart riktigt skönt att veta att maten man kan köpa är bra. Inga tillsatser och skit till den lilla bebiskroppen. Jaja, jag tror i alla fall att jag kommer att fortsätta att koka så mycket mat jag bara orkar själv till Sami. Känslan av att stå och laga mat till sin lilla son är oslagbar :)

Kommentarer
Postat av: Lina

Ojojoj vad jag saknar dig och snuffsen!

2010-06-15 @ 22:18:29
Postat av: Livan

Jag gör också själv på ekologiska varor, men jag tror att de från 4 månade är lika bra som hemma gjort. det är nog den "riktiga" maten som kan vara värre (?).

Däremot har jag hört att man inte kan blanda i bröstmjölk vid lagningen om det är till för att det ska räcka några dagar, och förvara det i kylen.. Bröstmjölken blir nämligen gammal i kylen bara efter en dag (asså ett dygn). Det sa de när Ralf låg inne på 56an.



MEN man kan frysa ner maten.. om det ändå bara är smakportioner så är det ju skit lätt att sätta dem i en sån Is-grej du vet :)



Puss till er!

2010-06-15 @ 23:54:27
URL: http://liivligt.blogg.se/
Postat av: Sophia

haha jag hade också blivit lite besviken! jag är också inställd på att laga egen mat sen när det är dags för det.. så skit med att burkmaten är lika bra ;) då finns det risk för att man blir lat kanske :p

2010-06-16 @ 11:09:07
URL: http://mysundown.blogg.se/
Postat av: Johanna

Lina vi saknar dig med!! Men vi ses ju snart, fiiint det! :)



Liv: Jag kikade lite idag när jag var i affären på den andra mer "riktiga" maten och den verkar rätt okej den med. Men egentligen vill jag inte klaga, det är ju skitbra att man kan köpa färdig mat utan en massa konstigheter i, speciellt när man inte är hemma. Som motivation får man väl ha att det är billigare att laga egen och att det är roligt att laga mat! Lite godare vill jag minsann tro att det är också :)

Det jag lagat hemma nu har jag fryst in på en gång i iskuber. Ids inte hålla på å laga varje dag och jag vet att bröstmjölk inte håller länge i kylen. Smiidigt att ha i frysen och bara ta ut det man behöver :)



Sophia: ja det är nog lätt att man kan bli lite lat haha. men jag känner mig än så länge motiverad att laga själv iaf. sen så är det ju grymt bra att kunna köpa de där burkarna när man inte är hemma eller så :)

2010-06-16 @ 15:11:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0